Åpenhetslov

Oppdatert 27. 06. 2025

Redegjørelse etter Åpenhetsloven for regnskapsåret 2024

OEG Offshore AS

I henhold til § 5 i Åpenhetsloven presenterer OEG Offshore AS med dette redegjørelse for 2024, relatert til selskapets arbeid med å fremme grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i egen virksomhet og i leverandørkjeden.

1. Organisering og retningslinjer

OEG Offshore AS er en ledende aktør innen utleie og salg av offshore lastbærere, med tilstedeværelse på de fleste forsyningsbaser langs norskekysten. Som en del av vårt arbeid med å utvikle grønne og fremtidsrettede løsninger, har vi etablert OEG Power, avdeling som tilbyr mobile og utslippsfrie energisystemer til bygg- og anleggssektoren.

Selskapet har sitt utspring i Norsk Hydro og har gjennom fusjoner og oppkjøp utviklet seg til en global aktør med hovedkontor i Aberdeen. Den 1. mai 2024 endret selskapet navn fra Modex AS til OEG Offshore AS.

Virksomheten kjennetegnes av høy leveringsdyktighet, effektiv logistikk og et sterkt fokus på helse, miljø og sikkerhet (HMS). Fremover vil vi ytterligere forankre vår forretningsmodell i bærekraftsmålene, utvikle en helhetlig bærekraftstrategi og videreutvikle grønne forretningsmodeller.

Vi har etablert tydelige interne retningslinjer og prosedyrer som forankrer respekt for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i hele organisasjonen.

2. Aktsomhetsvurderinger

Våre aktsomhetsvurderinger er basert på OECDs retningslinjer og omfatter følgende trinn:

– Forankring av ansvarlighet i styrende dokumenter og ledelsesstruktur – Kartlegging og vurdering av faktiske og potensielle negative konsekvenser – Iverksetting av tiltak for å stanse, forebygge eller begrense slike konsekvenser – Overvåking av gjennomføring og resultater – Dialog med berørte parter – Gjenoppretting og erstatning der det er nødvendig

I 2024 har vi videreført systematisk overvåking gjennom interne og eksterne revisjoner, og opprettholdt en åpen og konstruktiv dialog med våre leverandører. Alle nyansatte har fått grundig opplæring i gjeldende regelverk og våre forventninger i henhold til Åpenhetsloven.

3. Funn og tiltak

Internt OEG Offshore AS har et velfungerende system for medvirkning og varsling, inkludert

verneombud, arbeidsmiljøutvalg og tariffavtale med Fellesforbundet. Vi har etablert rutiner for håndtering av HMS-avvik og varsling av kritikkverdige forhold i tråd med arbeidsmiljøloven kapittel 2A.

Etiske retningslinjer og interne dokumenter sikrer at alle ansatte er kjent med, og etterlever våre krav til menneskerettigheter og arbeidsforhold. Vi følger gjeldende regelverk for lønn, arbeidstid og ferie, og tilbyr goder utover det som kreves i tariffavtaler og arbeidsmiljøloven. Vår interne risikovurdering viser lav risiko for brudd på menneskerettigheter.

Det er ikke avdekket avvik i 2024.

Eksternt Vurderinger viser at enkelte utenlandske leverandører, særlig i Kina, er mer risikoutsatte. Vi har derfor gjennomført inspeksjoner og oppfølgingsaktiviteter i disse områdene i 2024.

Revisjonene viser at mange leverandører har gjort betydelige forbedringer, blant annet innen miljøtiltak og arbeidsforhold. Eksempler inkluderer lav-VOC belegg, robotisert sprøyting, RTO med zeolittrotorsystem, og overgang til elektriske gaffeltrucker. Flere leverandører har etablert fagforeninger og en har fått verifisert skriftlige arbeidskontrakter. Helse og sikkerhet opplever en også er godt ivaretatt.

Det er ikke avdekket alvorlige avvik i 2024.

4. Resultater og videre arbeid

Vi har gjennomført omfattende vurderinger og revisjoner i tråd med Åpenhetslovens krav. Det er ikke avdekket kritiske eller alvorlige avvik, noe som bekrefter at våre systemer fungerer effektivt.

Våre leverandører har vist positiv utvikling og økt modenhet i sitt arbeid med åpenhetskrav. Vi vil fortsette å støtte og følge opp leverandørene for å sikre kontinuerlig forbedring.

I løpet av 2025 vil vi implementere en ny AI-basert programvare for leverandørovervåking, som vil styrke vårt arbeid med aktsomhetsvurderinger ytterligere.

Denne redegjørelsen er godkjent av styret og publiseres i tråd med kravene i Åpenhetsloven.